scherm tekst.jpg

Inschrijven

Ik ontvang graag de nieuwsbrief.

Nieuws

Een overzicht van het recente nieuws over cloudoplossingen, redactie door CLOUDFORYOU……

Office 365 | Controleer op oude MX records

MXRecord

Dit bericht is voor gebruikers van Office 365 die al heel lang in de cloud werken met E-mail.

Wanneer je je abonnement op Office 365 bent begonnen voor 2013 dan heb je gewerkt met de voorloper van Office 365 genaamd BPOS. BPOS staat voor Business Productiviteit Online Suite. Als je daarmee hebt gewerkt dan bestaat de kans dat je nog gebruik maakt van een zogenaamd global MX record.

De ondersteuning van global MX records in Office 365 eindigt op 31 januari 2014. Het is nu tijd om te controleren of je je MX records voor die datum moet updaten. Anders ontvang je geen E-mail meer vanaf 1 februari 2014.

MX Record

MX records bepalen waar E-mail voor jouw domein (achter het @-teken) wordt afgeleverd. De setting is opgenomen in je DNS. Dat is je virtuele voordeur. Iedereen die een E-mail adresseert aan iemand binnen jouw bedrijf doet dat door een adres in te voeren met het formaat naam@jouwdomein.nl. In jouw DNS staan een of meerdere MX records die worden geraadpleegd om te bepalen waar de E-mail moet worden afgeleverd. Het MX record met de hoogste prioriteit (laagste getal) wordt gebruikt. Als dat niet lukt wordt gekeken naar de volgende, enzovoorts. Een MX record moet uniek zijn voor jouw domein. In het BPOS tijdperk werd nog gewerkt met global MX records. Die waren voor iedereen hetzelfde en zien er als volgt uit:

jouwdomein.nl MX mail.global.frontbridge.com

Dit type MX record is met de invoering van Office 365 veranderd in het volgende formaat.

jouwdomein.nl MX jouwdomein-nl.mail.eo.outlook.com

De afgelopen periode heb je een aantal waarschuwingen per E-mail van Microsoft gekregen dat de ondersteuning voor globale MX records gaat eindigen. Dat gebeurt op 31 januari aanstaande. De laatste waarschuwingen van Microsoft ziet er als volgt uit.

MXRecordUpdate

Je kan eenvoudig controleren of jouw MX record moet worden aangepast door onderstaande stappen te doorlopen.

Controleren

Om te weten of je werkt met global MX records doorloop je een paar simpele stappen.

  • Gebruik een online tool om je DNS te controleren. Je kan, als je daarmee vetrouwd bent, een tool naar keuze gebruiken om je MX records op te vragen.
  • Als je geen voorkeur hebt, gebruik dan MXLookup. Geef vervolgens je E-mail domein op (achter het @-teken) endruk op MX Lookup.
  • Controleer of je ergens mail.global.frontbridge.com ziet staan.
  • Als dat het geval is controleer of er meerdere MX records zijn. Zo niet, neem contact met ons op voor hulp.
  • Controleer vervolgens of dat foutieve MX record wordt gebruikt. Dat doe je door het MX record te zoeken met de hoogste prioriteit. Dat is het laagste getal.
  • Wanneer het laagste getal staat bij het MX record met mail.global.frontbridge.com, neem dan contact met ons op voor hulp.

Hulp nodig?

Heb je hulp nodig bij de controle of aanpassing van je MX records? Neem dan voor 1 februari aanstaande contact met ons op of bel 030-6345403.

100-ste klant kiest voor CLOUDFORYOU

100CFY

Het jaar 2013 was een succesvol jaar voor cloud computing. De bekendheid en adoptie is flink toegenomen. We hebben veel nieuwe klanten begeleid naar de cloud. Rond de jaarwisseling hebben we een belangrijke mijlpaal bereikt.

De 100-ste klant heeft voor CLOUDFORYOU gekozen. We zijn daar heel blij mee. Een warm welkom aan Dazure B.V. uit Breda. Hun gang naar de cloud wordt begeleid door ons en zal de komende periode plaatsvinden.

“We hebben gekozen voor CLOUDFORYOU om ons te begeleiden naar Office 365. Leuk dat we de 100-ste klant zijn, maar het geeft vooral een rustig gevoel dat we weten dat we een organisatie met veel ervaring hebben gevraagd ons te begeleiden. We kijken uit naar een prettige samenwerking.”

Patrick Janse, Financieel directeur Dazure B.V.

Dazure

Dazure is productontwikkelaar en volmachtpartner in de financiële sector. Wij zijn een jong bedrijf met veel ervaring en geloven dat verzekeren altijd beter kan. Onze drijfveer zijn jullie: Als jullie steeds slimmer, sneller en bewuster worden, dan moet dat toch ook met verzekeringen kunnen. Daarom werken wij digitaal en zijn wachttijden, stapels papieren en eindeloos gebel verleden tijd. Je kunt (dus) binnen een dag via de mail je polis al ontvangen.

Wij bieden onder het label GoedIdee, particuliere overlijdensrisicoverzekeringen (ORV) aan met een scherpe prijs en de beste voorwaarden. Het belangrijkste en unieke kenmerk van deze ORV is dat wij de premie ook voor bestaande klanten verlagen op het moment dat we de premie voor nieuwe klanten kunnen verlagen. Dit gebeurt bijna elk jaar, door steeds veranderende levensverwachtingen van de mens.

Daarnaast bieden wij collectiviteiten voor werkgevers, je verzekert je werknemers voor bijvoorbeeld 2 of 3 keer het jaarsalaris bij overlijden tegen een premie van ongeveer een tientje per medewerker. Ideaal voor (startende) ondernemers die niet aan alle pensioenverplichtingen kunnen voldoen of er juist voor willen kiezen om het eenvoudiger in te richten. Onze doelstelling is producten te ontwikkelen die we zelf ook willen hebben.

GoedIdeeWil je meer weten over Dazure B.V. of de genoemde producten, neem dan contact op met:

Indra Frishert
indra@dazure.nl
076- 5310758
www.goedidee.nl

Cloud begelelding nodig?

Ben je geïnteresseerd om naar de cloud te gaan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op of bel 030-6345403.

Office 365 | Gemakkelijk van abonnement wisselen

O365LogoWit

Office 365 bestaat uit drie verschillende plannen. Dat noemen ze ook wel abonnementsfamilies. Binnen een plan (P-, M- of E-plan) is het al enige tijd mogelijk zelf van abonnement te veranderen (lees: upgraden). Je kan bijvoorbeeld eenvoudig een aantal gebruikers upgraden van een Office 365 E1- naar een Office 365 E3 abonnement, wanneer zij een lokale versie van Office nodig hebben. Handig, maar wel beperkt. Veranderen van abonnementsfamilie (plan) was nog niet mogelijk. Dat kon alleen door het migreren van alle data en dat is tijdrovend en kostbaar.

Microsoft heeft de mogelijkheid om van abonnementsfamilie (plan) te veranderen vlak voor de jaarwisseling toegevoegd aan alle Office 365 omgevingen. Zo heb je meer mogelijkheden het juiste abonnement te kiezen ook als je organisatie bijvoorbeeld sterk groeit.

Mogelijkheden

Je kan jouw Office 365 abonnement vanaf nu zelf veranderen in een heel groot aantal gevallen. De verandering van abonnement wordt ondersteund door een wizard en kan eventueel zelf worden uitgevoerd. Wanneer je twijfelt over je keuze voor een nieuw abonnement of je wilt het niet zelf doen kijk dan onderaan hoe je hulp kunt krijgen.

Let wel op: Het is alleen mogelijk te upgraden en er is geen weg terug. Microsoft hanteert bovendien een limiet van 300 gebruikers, daarboven zijn er andere mogelijkheden.

Mogelijke upgrade scenario’s:

  • Upgrade binnen dezelfde abonnementsfamilie (plan), bijvoorbeeld vanaf Office 365 P1 naar Office 365 P2 (Premium).
  • Upgrade vanaf een los abonnement, bijvoorbeeld vanaf Exchange Online 1 naar Office 365 E1.
  • Veranderen van abonnementsfamilie (plan), bijvoorbeeld vanaf Office 365 P1 naar Office 365 M.

Om de upgrade wizard, voor het veranderen van abonnementsfamilie (plan), te kunnen gebruiken moet je als hoofdbeheerder ingelogd zijn in jouw Office 365 omgeving. Deze manier van upgraden wordt alleen ondersteund voor betaalde abonnementen. Heb je nog een proefabonnement koop dan eerst een abonnement voordat je gaat wijzigen. Het veranderen van abonnement met behulp van de wizard duurt slechts enkele minuten en geeft geen service onderbreking. Gedurende korte tijd is het beheerportaal wel onbereikbaar. Je betalingsgegevens en -historie worden meegenomen naar het nieuwe abonnement, het verschil in abonnementskosten wordt verrekend. Je oude abonnement wordt automatisch beëindigd.

Overzicht

Hieronder vind je een overzicht van de abonnementsveranderingen die door de wizard worden ondersteund. Het gaat in alle gevallen om een upgrade.

Office 365 voor Professionals en Kleine Bedrijven oftewel Office 365 P-plan abonnementen:

  • Abonnement P1 – Abonnement P2, Office 365 M- of E-plan
  • Abonnement P2 – Office 365 M- of E-plan

Office 365 voor Middelgrote en Grote Ondernemingen oftewel Office 365 M-plan abonnementen:

  • Abonnement M – Office 365 E-plan

Office 365 voor Enterprise oftewel Office 365 E-plan abonnementen:

  • Abonnement E1 – Abonnement E3 of E4
  • Abonnement E3 – Abonnement E4
  • Abonnement E4 – Geen mogelijkheden tot upgrade.
  • Exchange Online Kiosk – Abonnement E1, E3 of E4, Exchange Online 1 of 2
  • Exchange-, SharePoint- of Lync Online 1 – Abonnement E1, E3 of E4
  • Exchange-, SharePoint- of Lync Online 2 – Abonnement E3 of E4

Denk dus goed na over de gewenste veranderingen aan je abonnementen. Als jouw upgrade wordt ondersteund door de wizard dan is de verandering van je abonnement eenvoudig. In het geval dat jouw wensen niet worden ondersteund blijft een tijdrovende migratie de enige mogelijkheid. Neem in dat geval contact met ons op voor de mogelijkheden.

Hulp nodig?

Ben je geïnteresseerd in het veranderen van je Office 365 abonnement, maar wil je het niet zelf doen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op of bel 030-6345403.

Met Yammer samenwerken in je bedrijfsnetwerk

YammerLogo

Microsoft heeft enige tijd geleden Yammer overgenomen. De belofte was destijds dat Yammer de social backbone voor Microsoft klanten zou worden. Tijd om te kijken hoever de integratie is gevorderd.

De integratie van Yammer gaat in drie stappen: Basic integration, Deeper Connections en tenslotte Connected Experience. We zijn inmiddels bij stap twee. Tot voor kort was het alleen voor klanten met een Enterprise Agreement mogelijk Yammer te integreren.

Dat is recent uitgebreid naar iedereen met een geschikt Office 365 abonnement. Hier vind je de service beschijving voor Yammer. Yammer is beschikbaar op alle gangbare platformen.

Yammer in Office 365


Yammer wordt ook wel Facebook voor de enterprise genoemd. Logisch dat de integratie van Yammer ook begonnen is in de groot zakelijke markt. Dat is nu uitgebreid naar iedereen met een geschikt abonnement op Office 365 in het E-plan. Je kan een los abonnement kopen op Yammer Enterprise of je kan je eigen Yammer netwerk activeren wanneer je een Office 365 abonnement hebt met SharePoint Online. Yammer Enterprise is dus ook beschikbaar in het E1-, E3- en E4 plan. Voor het P-plan zijn er geen mogelijkheden Yammer Enterprise te integreren. Het M-plan kan technisch wel worden geintegreerd. Bij dit plan moet je wel een los Yammer Enterprise abonnement gekocht hebben.

Kijk op onze website voor een overicht van de integratie mogelijkheden in de verschillende Office 365 plannen.

Activeer Yammer Enterprise

Als je een geschikt Office 365 abonnement hebt kan je je eigen Yammer Enterprise netwerk acctiveren. Dat doe je in het Office 365 portaal. Hier staat een stap voor stap instructie. Is in jouw omgeving deze optie niet beschikbaar dan kan je het activatie proces starten door gebruik te maken van het volgende webadres. Daar kan je Yammer Enterprise aanzetten voor jouw organisatie.

Wanneer je Yammer hebt geactiveerd ben je er nog niet. Je moet Yammer de standaard maken voor samenwerking. Op het moment dat je dat doet dan verandert in het menu van Office 365 de term Newsfeed in Yammer. Als dat is gebeurd ben je klaar voor het gebruik. Uit ervaringen van Yammer wordt wel duidelijk dat de technische implementatie slechts een beperkt onderdeel is voor het succes van Yammer. Yammer stelt dat 80% van de bijdrage aan succes wordt gehaald uit cultuur en slechts 20% uit techniek.

Om te weten hoe je met Yammer aan de slag kunt gaan deelt Microsoft veel informatie. Hier vind je een aantal bronnen op het gebied van Yammer.

  • Yammer Customer Network – Iedere Yammer Enterprise gebruiker kan deelnemen aan het klantnetwerk waar informatie en tips worden gedeeld.
  • Yammer Success Center – Hier vind je allerlei informatie hoe je Yammer succesvol kunt inzetten voor jouw organisatie.
  • Yammer Blog – Met nieuws en tips over Yammer.
  • 31 Days of Yammer – Hoe begeleid je jouw organisatie in de eerste maand gebruik.
  • Yammer community – Overzicht van supportbronnen en een wiki over Yammer.
  • Working Social Tour – Op 11 februari 2014 organiseert Yammer een evenement in Amsterdam. Schrijf je hier in.

De uitrol van Yammer Enterprise in Office 365 is gestart eind november. Binnen enkele weken zou wereldwijd iedereen met Yammer Enterpise moeten kunnen werken. Probeer het gewoon uit.

Basic of Enterprise


Om Yammer uit te proberen kan je gratis starten met een Yammer Basic netwerk. Ga naar Yammer.com en maak een gratis netwerk aan. Die gratis versie kan uitproberen en eventueel later upgraden naar de Yammer Enterprise versie die je zoals beschreven kunt integreren met Office 365. Naast de integratie biedt de enterpise versie meer functionaliteit, uitgebreid beheer, vertaal opties en komt er binnenkort integratie met de Office Web Apps, Outlook en Lync. Zo wordt Yammer Enterprise steeds meer de social backbone voor Microsoft.

Meer weten over Yammer?

Ben je geïnteresseerd in Yammer Enterprise? Neem dan vrijblijvend contact met ons op of bel 030-6345403.