scherm tekst.jpg

Inschrijven

Ik ontvang graag de nieuwsbrief.

Nieuws

Een overzicht van het recente nieuws over cloudoplossingen, redactie door CLOUDFORYOU......

Samenwerken is nog makkelijker

OfficeWebApps

We hebben al vaker over de Office Web Apps geschreven. En er is alweer veel nieuws. De Office Web Apps worden meer en meer een serieus alternatief voor iedereen die laagdrempelig wil kunnen samenwerken. Ze werken vanuit iedere browser en worden functioneel steeds rijker. De volledige versie van Office blijft uiteraard en heeft nog steeds de meest uitgebreide set aan functies.

Voor gewone gebruikers zijn de Office Web Apps een serieus alternatief voor Office, ook wanneer je realtime wilt kunnen samenwerken aan een document. Dat is nu beschikbaar in de online versies van Word, Excel en PowerPoint.

Nieuw

De meest in het oog springende nieuwe functie voor alledrie de Web Apps is de mogelijkheid om realtime samen te werken vanuit de browser. Samenwerken is super eenvoudig. Je geeft je collega toegang tot je document op SkyDrive Pro en je kan samen realtime aan de slag. Wijzigingen worden realtime verwerkt en getoond. En dat allemaal gewoon vanuit je browser (Windows, OSX en IOS).

Daarnaast hebben de individuele Web Apps ook weer een aantal nieuwe mogelijkheden.

  • Word Web App ondersteunt nu de zoek-en-vervang functie. Tevens kan je gebruik maken van stijlen, headers en footers en opmaak voor tabellen.
  • Excel Web App heeft nu de mogelijkheid om werkbladen te sorteren en ondersteunt drag-en-drop van celwaardes. In de statusbalk zie je vanaf nu ook de gebruikelijke tellingen van een geselecteerde groep cellen. Tevens kan je nu werken met beveiligde spreadsheets
  • PowerPoint Web App beschikt nu ook over een mogelijkheid om afbeeldingen te bewerken in je presentatie.

Nog meer nieuws over samenwerken. Yammer wordt binnenkort een integraal onderdeel van de zakelijke Office 365 abonnementen. Daarover meer in een later bericht.

De uitrol van de nieuwe versie van de Office Web Apps start op 7 november volgens een Microsoft woordvoerder. Binnen een week zou wereldwijd iedereen met de nieuwe versie moeten kunnen werken. Probeer het gewoon uit.

Concurrentie

Microsoft heeft lang vastgehouden aan de volledige versie van Office voor de PC of Mac. Dat is de laatste tijd totaal veranderd. Google en recent Apple zetten ook steeds meer in op ‘gratis’ functionaliteit vanuit de browser. Met de Office Web Apps van Microsoft behoud je gelukkig de vertrouwde functies en features van de Office die je gewend bent op je PC of Mac. De Office Web Apps zijn gratis te gebruiken met een Microsoft account en zijn een integraal onderdeel van veel Office 365 abonnementen. Microsoft noemt ze: ‘The best free alternative to Office’. Ze werken in iedere browser vanaf een computer, tablet of smartphone. Je vraagt je af of de veelbesproken versie van Office voor de iPad nog wel nodig is. Samenwerken is nog makkelijker geworden.

Meer weten over Office 365?

Ben je geïnteresseerd in de Office Web Apps of Office 365? Neem dan vrijblijvend contact met ons op of bel 030-6345403.

SkyDrive Pro als persoonlijke werkomgeving

SkydrivePro

In Office 365 beschik je met SharePoint Online over een goede samenwerkomgeving voor de gehele organisatie. Een onderdeel daarvan is bedoeld voor persoonlijk gebruik. De SkyDrive Pro document bibliotheek gebruik je om jouw persoonlijke zakelijke documenten op te slaan en te beheren. Je kan die documenten synchroniseren naar verschillende eigen apparaten en je hebt de mogelijkheid om documenten of mappen te delen met collega’s en externen. SkyDrive Pro is een belangrijk onderdeel van je persoonlijke werkomgeving.

Je krijgt toegang tot jouw SkyDrive Pro door in te loggen in Office 365 en daarna te kiezen voor SkyDrive in de menubalk.
SDPMenu

SkyDrive Pro

Jouw persoonlijke SkyDrive Pro omgeving is onderdeel van SharePoint Online. Je moet dus een geschikt abonnement op Office 365 hebben. Je krijgt dan 25 GB aan persoonlijke document opslag. Mocht dat te weinig zijn dan bestaat in veel gevallen de mogelijkheid om extra ruimte voor documenten aan te schaffen.

In je SkyDrive Pro kan je het volgende doen:

  • Mijn documenten gebruiken om persoonlijke zakelijke documenten op te slaan. Je kan bestanden er naartoe slepen of uploaden.
  • Nieuwe documenten maken in een van de Office Web Apps. Nieuwe documenten worden in SkyDrive Pro opgeslagen.
  • Delen van bestanden en mappen met collega’s en externen. Met de Office Web Apps is samenwerken dan heel eenvoudig.
  • Synchroniseren van je persoonlijke bestanden naar al je apparaten. Er zijn Apps voor verschillende platformen (nog niet geschikt voor de Mac).
  • Een overzicht krijgen van alle documenten die jij volgt of die met jou worden gedeeld. Die weergaven vind je links in de balk.

Bekijk de volgende video (Engels) over het gebruik van SkyDrive Pro:

SkyDrive en/of SkyDrive Pro

SkyDrive bestaat er in twee varianten. Hieronder vind je enige uitleg en de belangrijkste verschillen. SkyDrive en SkyDrive Pro hebben allebei hun eigen toepassing.

  • SkyDrive is gratis online-opslagruimte die een persoonlijke opslag biedt waarin je bestanden kunt uploaden en gebruiken vanaf elk van je apparaten. Download een van de SkyDrive-apps en je kan je prive documenten, foto’s en andere bestanden gemakkelijk opslaan, delen met vrienden en zelfs samenwerken aan inhoud.
  • SkyDrive Pro biedt een persoonlijke bibliotheek voor zakelijke doeleinden, waarin je zakelijke documenten, foto’s en andere bestanden kunt uploaden en gebruiken vanaf je computer. Deze SkyDrive Pro-bibliotheek wordt beheerd door jouw organisatie. Je kan gemakkelijk inhoud delen met collega’s en er samen met hen aan werken. Met de SkyDrive Pro-clienttoepassing kunt u bovendien bibliotheekbestanden en -mappen synchroniseren met uw lokale PC.

De koppeling SkyDrive in de balk bovenin Office 365 is een afkorting van SkyDrive Pro. Je gebruikt je SkyDrive Pro-bibliotheek in SharePoint Online. Er is dus maar een klein verschil in de naamgeving, maar de oplossingen zijn beide behoorlijk verschillend qua techniek en gebruik. Om het allemaal nog wat verwarrender te maken heeft Microsoft recent de rechtzaak over de rechten van de naam SkyDrive verloren. Binnenkort wordt de nieuwe naam bekend.

Je kan al je bestaande documenten overzetten naar SkyDrive Pro. Dan worden ze automatisch opgeslagen in de cloud. Er gelden wel enkele beperkingen. Hier vind je meer informatie.

Meer weten over Office 365?

Ben je geïnteresseerd in de samenwerken met SharePoint Online of Office 365? Neem dan vrijblijvend contact met ons op of bel 030-6345403.

Waar komt Office 365 vandaan?

WatIsO365

Office 365 bestaat uit Exchange Online voor E-mail, agenda, contacten en taken. Uit sharePoint Online voor documenten en samenwerking. En Lync Online voor instant messaging, presence, audio- en video gesprekken van computer naar computer en webmeetings.

Daarnaast heb je de mogelijkheid om Office voor de PC of de Mac af te nemen via Office 365. Per gebruiker mag je Office gebruiken op vijf apparaten (PC en/of Mac) en vijf mobiele apparaten (smartphone en tablets). Je kunt ook werken met de Office Web Apps vanuit de browser.

Office 365 is er in drie zogenaamde plannen en is geschikt voor organisaties van iedere grootte.

Historie

Office 365 is de opvolger van BPOS. De Business Productivity Online Suite (BPOS) was de voorloper van de huidige cloudoplossing. Het was gebaseerd op de 2007 versie van Exchange, SharePoint en Lync en is geintroduceerd in 2008. De meeste BPOS gebruikers waren zogenaamde early cloud adopters die de dienst voornamelijk gebruikten voor E-mail uit de cloud. Met name de aanpasbaarheid en flexibiliteit van deze cloudoplossing was zeer beperkt. Op 29 juni 2011 is Office 365 in Nederland geintroduceerd.

Naam

Microsoft heeft lang nagedacht over de naamgeving van de opvolger van BPOS. BPOS werd algemeen gezien als een ‘moeilijke’ naam. Ze zochten iets simpels, iets duidelijks. De verwachting was dat miljoenen mensen ermee gingen werken. Het moest daarom een eenduidige naam worden die dicht bij de bestaande naamgeving van succesvolle producten van Microsoft bleef en te gebruiken was voor zowel kleine als grote organisaties. Daarnaast moest het de continuiteit en diepgang van de nieuwe dienst weergeven. Na lang beraad werd de nieuwe naam Office 365 geboren. Maar waar staat die naam eigenlijk voor?

De naam Office is uiteraard een verwijzing naar de Office paketten. Met ruim 750 miljoen gebruikers een van de meest succesvolle brands van Microsoft. Het is bekend en staat voor wat genoemd wordt de gouden standaard in productiviteitssoftware. De toevoeging 365 geeft beschikbaarheid op ieder moment voor iedereen aan. Waar je ook bent. Voor kleine en grote organisaties. Nu en in de toekomt. De samenvoeging geeft de wens van Microsoft aan om op iedere dag van het jaar de beste oplossing te bieden voor productiviteit met een always up-to-date cloudoplossing. En ja. Eens in de vier jaar op 29 februari, de 366-ste dag van het jaar, is Office 365 ook beschikbaar voor je.

Meer weten over Office 365?

Ben je geïnteresseerd in Office 365? Neem dan vrijblijvend contact met ons op of bel 030-6345403.

OneNote | De ideale toepassing voor alle notities

OnenoteShare

Bij iedere activiteit op je werk krijg je te maken met notities. Vroeger schreven we die op. Dat was op zich prima, maar lastig te doorzoeken en te delen met anderen. Tegenwoordig gaat de wereld veel sneller en willen we belangrijke notities meteen delen met collega’s of externen.

Met OneNote in combinatie met Office 365 kan je notities niet alleen voor jezelf bijhouden maar ook heel gemakkelijk delen met je team zowel op je PC, via het web als op je smartphone of tablet.

Er bestaat een versie van OneNote voor de PC, een OneNote Web App in de browser (voor onder andere Mac gebruikers) en zijn versies voor een aantal smartphones en tablets. Wanneer je je notitieblok opslaat in Office 365 dan heb je je notities onderweg altijd bij je. OneNote is te gebruiken voor het organiseren van je persoonlijke notities of ideeën maar ook geintegreerd met alle andere Office toepassingen. Enkele voorbeelden.

Delen

In SharePoint Online kan je bijvoorbeeld een Notitieblok toevoegen aan je project omgeving. Notities zijn dan direct beschikbaar voor het hele team via de OneNote toepassing of via de browser met de OneNote Web App. Zo kunnen ook externen gebruik maken van de project notities.

Wanneer je een Outlook vergadering opent kan je direct notities aan een vergadering toevoegen door middel van de knop Notities bij vergadering. Notities worden altijd gerubriceerd opgeslagen en OneNote beschikt over een grote hoeveelheid hulpmiddelen om je notities te verrijken met taken, acties enzovoorts. Het proberen waard.

OneNote App

Notities maak je niet alleen op de PC maar ook onderweg. Voor een aantal smartphones zijn er versies beschikbaar van OneNote. Kijk daarvoor in de App store van je betreffende smartphone.

Recent is de functionaliteit van de OneNote voor iPhone en iPad uitgebreid. Je kan nu notitieblokken maken, secties toevoegen en je kan je notities meteen delen via SkyDrive of SkyDrive Pro als je werkt met Office 365. Zo maak je ook onderweg je notities altijd beschikbaar voor iedereen waarmee je samenwerkt.

Meer weten over OneNote?

Ben je geïnteresseerd in OneNote in combinatie met Office 365? Neem dan vrijblijvend contact met ons op of bel 030-6345403.