scherm tekst.jpg

Inschrijven

Ik ontvang graag de nieuwsbrief.

Nieuws

Een overzicht van het recente nieuws over cloudoplossingen, redactie door CLOUDFORYOU......

Office 365 | Gemakkelijk van abonnement wisselen

O365LogoWit

Office 365 bestaat uit drie verschillende plannen. Dat noemen ze ook wel abonnementsfamilies. Binnen een plan (P-, M- of E-plan) is het al enige tijd mogelijk zelf van abonnement te veranderen (lees: upgraden). Je kan bijvoorbeeld eenvoudig een aantal gebruikers upgraden van een Office 365 E1- naar een Office 365 E3 abonnement, wanneer zij een lokale versie van Office nodig hebben. Handig, maar wel beperkt. Veranderen van abonnementsfamilie (plan) was nog niet mogelijk. Dat kon alleen door het migreren van alle data en dat is tijdrovend en kostbaar.

Microsoft heeft de mogelijkheid om van abonnementsfamilie (plan) te veranderen vlak voor de jaarwisseling toegevoegd aan alle Office 365 omgevingen. Zo heb je meer mogelijkheden het juiste abonnement te kiezen ook als je organisatie bijvoorbeeld sterk groeit.

Mogelijkheden

Je kan jouw Office 365 abonnement vanaf nu zelf veranderen in een heel groot aantal gevallen. De verandering van abonnement wordt ondersteund door een wizard en kan eventueel zelf worden uitgevoerd. Wanneer je twijfelt over je keuze voor een nieuw abonnement of je wilt het niet zelf doen kijk dan onderaan hoe je hulp kunt krijgen.

Let wel op: Het is alleen mogelijk te upgraden en er is geen weg terug. Microsoft hanteert bovendien een limiet van 300 gebruikers, daarboven zijn er andere mogelijkheden.

Mogelijke upgrade scenario’s:

  • Upgrade binnen dezelfde abonnementsfamilie (plan), bijvoorbeeld vanaf Office 365 P1 naar Office 365 P2 (Premium).
  • Upgrade vanaf een los abonnement, bijvoorbeeld vanaf Exchange Online 1 naar Office 365 E1.
  • Veranderen van abonnementsfamilie (plan), bijvoorbeeld vanaf Office 365 P1 naar Office 365 M.

Om de upgrade wizard, voor het veranderen van abonnementsfamilie (plan), te kunnen gebruiken moet je als hoofdbeheerder ingelogd zijn in jouw Office 365 omgeving. Deze manier van upgraden wordt alleen ondersteund voor betaalde abonnementen. Heb je nog een proefabonnement koop dan eerst een abonnement voordat je gaat wijzigen. Het veranderen van abonnement met behulp van de wizard duurt slechts enkele minuten en geeft geen service onderbreking. Gedurende korte tijd is het beheerportaal wel onbereikbaar. Je betalingsgegevens en -historie worden meegenomen naar het nieuwe abonnement, het verschil in abonnementskosten wordt verrekend. Je oude abonnement wordt automatisch beëindigd.

Overzicht

Hieronder vind je een overzicht van de abonnementsveranderingen die door de wizard worden ondersteund. Het gaat in alle gevallen om een upgrade.

Office 365 voor Professionals en Kleine Bedrijven oftewel Office 365 P-plan abonnementen:

  • Abonnement P1 – Abonnement P2, Office 365 M- of E-plan
  • Abonnement P2 – Office 365 M- of E-plan

Office 365 voor Middelgrote en Grote Ondernemingen oftewel Office 365 M-plan abonnementen:

  • Abonnement M – Office 365 E-plan

Office 365 voor Enterprise oftewel Office 365 E-plan abonnementen:

  • Abonnement E1 – Abonnement E3 of E4
  • Abonnement E3 – Abonnement E4
  • Abonnement E4 – Geen mogelijkheden tot upgrade.
  • Exchange Online Kiosk – Abonnement E1, E3 of E4, Exchange Online 1 of 2
  • Exchange-, SharePoint- of Lync Online 1 – Abonnement E1, E3 of E4
  • Exchange-, SharePoint- of Lync Online 2 – Abonnement E3 of E4

Denk dus goed na over de gewenste veranderingen aan je abonnementen. Als jouw upgrade wordt ondersteund door de wizard dan is de verandering van je abonnement eenvoudig. In het geval dat jouw wensen niet worden ondersteund blijft een tijdrovende migratie de enige mogelijkheid. Neem in dat geval contact met ons op voor de mogelijkheden.

Hulp nodig?

Ben je geïnteresseerd in het veranderen van je Office 365 abonnement, maar wil je het niet zelf doen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op of bel 030-6345403.

Met Yammer samenwerken in je bedrijfsnetwerk

YammerLogo

Microsoft heeft enige tijd geleden Yammer overgenomen. De belofte was destijds dat Yammer de social backbone voor Microsoft klanten zou worden. Tijd om te kijken hoever de integratie is gevorderd.

De integratie van Yammer gaat in drie stappen: Basic integration, Deeper Connections en tenslotte Connected Experience. We zijn inmiddels bij stap twee. Tot voor kort was het alleen voor klanten met een Enterprise Agreement mogelijk Yammer te integreren.

Dat is recent uitgebreid naar iedereen met een geschikt Office 365 abonnement. Hier vind je de service beschijving voor Yammer. Yammer is beschikbaar op alle gangbare platformen.

Yammer in Office 365


Yammer wordt ook wel Facebook voor de enterprise genoemd. Logisch dat de integratie van Yammer ook begonnen is in de groot zakelijke markt. Dat is nu uitgebreid naar iedereen met een geschikt abonnement op Office 365 in het E-plan. Je kan een los abonnement kopen op Yammer Enterprise of je kan je eigen Yammer netwerk activeren wanneer je een Office 365 abonnement hebt met SharePoint Online. Yammer Enterprise is dus ook beschikbaar in het E1-, E3- en E4 plan. Voor het P-plan zijn er geen mogelijkheden Yammer Enterprise te integreren. Het M-plan kan technisch wel worden geintegreerd. Bij dit plan moet je wel een los Yammer Enterprise abonnement gekocht hebben.

Kijk op onze website voor een overicht van de integratie mogelijkheden in de verschillende Office 365 plannen.

Activeer Yammer Enterprise

Als je een geschikt Office 365 abonnement hebt kan je je eigen Yammer Enterprise netwerk acctiveren. Dat doe je in het Office 365 portaal. Hier staat een stap voor stap instructie. Is in jouw omgeving deze optie niet beschikbaar dan kan je het activatie proces starten door gebruik te maken van het volgende webadres. Daar kan je Yammer Enterprise aanzetten voor jouw organisatie.

Wanneer je Yammer hebt geactiveerd ben je er nog niet. Je moet Yammer de standaard maken voor samenwerking. Op het moment dat je dat doet dan verandert in het menu van Office 365 de term Newsfeed in Yammer. Als dat is gebeurd ben je klaar voor het gebruik. Uit ervaringen van Yammer wordt wel duidelijk dat de technische implementatie slechts een beperkt onderdeel is voor het succes van Yammer. Yammer stelt dat 80% van de bijdrage aan succes wordt gehaald uit cultuur en slechts 20% uit techniek.

Om te weten hoe je met Yammer aan de slag kunt gaan deelt Microsoft veel informatie. Hier vind je een aantal bronnen op het gebied van Yammer.

  • Yammer Customer Network – Iedere Yammer Enterprise gebruiker kan deelnemen aan het klantnetwerk waar informatie en tips worden gedeeld.
  • Yammer Success Center – Hier vind je allerlei informatie hoe je Yammer succesvol kunt inzetten voor jouw organisatie.
  • Yammer Blog – Met nieuws en tips over Yammer.
  • 31 Days of Yammer – Hoe begeleid je jouw organisatie in de eerste maand gebruik.
  • Yammer community – Overzicht van supportbronnen en een wiki over Yammer.
  • Working Social Tour – Op 11 februari 2014 organiseert Yammer een evenement in Amsterdam. Schrijf je hier in.

De uitrol van Yammer Enterprise in Office 365 is gestart eind november. Binnen enkele weken zou wereldwijd iedereen met Yammer Enterpise moeten kunnen werken. Probeer het gewoon uit.

Basic of Enterprise


Om Yammer uit te proberen kan je gratis starten met een Yammer Basic netwerk. Ga naar Yammer.com en maak een gratis netwerk aan. Die gratis versie kan uitproberen en eventueel later upgraden naar de Yammer Enterprise versie die je zoals beschreven kunt integreren met Office 365. Naast de integratie biedt de enterpise versie meer functionaliteit, uitgebreid beheer, vertaal opties en komt er binnenkort integratie met de Office Web Apps, Outlook en Lync. Zo wordt Yammer Enterprise steeds meer de social backbone voor Microsoft.

Meer weten over Yammer?

Ben je geïnteresseerd in Yammer Enterprise? Neem dan vrijblijvend contact met ons op of bel 030-6345403.

Mobiel gebruik gedeelde postbus

ExchangeLogo

Office 365 bevat de mogelijkheid van gedeelde postbussen in Exchange Online. Dat heeft voordelen. Bijvoorbeeld betaal je geen abonnementskosten voor een gedeelde postbus in Office 365. Je kan gedeelde postbussen met meerdere mensen gebruiken. Gedeelde postbussen worden vaak gebruikt voor functionele E-mail adressen zoals info@domein.nl of afdeling@domein.nl.

Toch zijn er ook een paar nadelen. De mailbox grootte is maximaal 10 Gb in plaats van de 50 GB voor een normale mailbox. Tot voor kort was het niet goed mogelijk om gedeelde postbussen mobiel te gebruiken. Ze ondersteunen namelijk geen ActiveSync dat wordt gebruikt om E-mail op je smartphone te krijgen. Daar is nu een oplossing voor.

Mobiele OWA App

De mobiele OWA App bestaat al een tijdje. We hebben een paar keer gezocht naar echte toegevoegde waarde. E-mail, agenda en contacten zijn standaard functies van een smartphone dus de echte toegevoegde waarde was moeilijk te vinden. Tot nu. Met de OWA App op je smartphone is het nu mogelijk gedeelde postbussen mobiel te gebruiken. Dat doe je als volgt.

  • Stel in Office 365 een gedeelde postbus in en geef de mensen die hem moeten gebruiken rechten op die mailbox. Wanneer je niet weet hoe je dat doet vraag het ons. Wij stellen het graag voor je in.
  • Installeer de OWA App voor je smartphone. Er zijn versies voor alle gangbare systemen zoals Android, IOS en Windows Phone. Kijk hiervoor in de betreffende Appstore.
  • Log in het Office 365 portaal en ga naar Outlook.
  • Voeg de gedeelde postbus toe via de Outlook Web App. Hier vind je de instructie.
  • De gedeelde postbus zal na enkele minuten automatisch verschijnen in de mobiele OWA App. Vanaf dat moment kan je de gedeelde postbus mobiel gebruiken op je smartphone of tablet.

Deze mogelijkheid is beschikbaar voor alle zakelijke Office 365 abonnementen waar Exchange Online in zit. Probeer het gewoon uit.

Meer weten over gedeelde postbussen?

Ben je geïnteresseerd in de gedeelde postbussen binnen Office 365? Neem dan vrijblijvend contact met ons op of bel 030-6345403.

Office 365 | Nieuw in november

Office365LogoNew

Uiteraard ook in november weer veel nieuws op het gebied van slim online werken. Vernieuwingen horen bij een goede cloudoplossing zoals Microsoft Office 365.

Continuous innovation is namelijk een van de cloudprincipes. Microsoft hanteert tegenwoordig een cloud first strategie. Dat betekent dat nieuwe ontwikkelingen eerst worden gedaan op Office 365 en de andere platformen van Microsoft Online Services. Daarna wordt bepaald of de on-premise versie van het product de update ook krijgt. De cloud loopt tegenwoordig voor op het gebied van innovatie.

Deze maand hebben we de volgende opvallende nieuwe zaken in Office 365 op een rijtje gezet.

Nieuw

De informatie in de titel-link is in het Engels en verwijst naar details in het Office 365 blog van Microsoft.

  • Realtime samenwerken met de Office Web Apps – Word, Excel, en PowerPoint Web Apps laat nu tegelijk zien wie allemaal aan het werk zijn in het document, de spreadsheet of de presentatie. Veel nieuwe features in de Office Web Apps. Voor een overzicht van de belangrijkste kijk je hier.
  • OneNote update – Nieuwe mogelijkheden om scans en camera images te integreren in notities. OCR voor het doorzoeken van images is toegevoegd. Verbeteringen in de navigatie van notitieblokken en notities maken het zoeken en navigeren makkelijker.
  • Office Remote – Microsoft Research heeft een App toegevoegd waarmee je je presentatie kan bedienen vanaf je Windows Phone. Je hebt geen losse afstandsbediening meer nodig. Andere platformen volgen snel.
  • Berichtencentrum verbeteringen – De berichten op het Office 365 berichtencentrum (beheer functie) zijn meer toegespitst op jouw eigen Office 365 omgeving en helpen je uptodate te blijven.
  • Yammer integratie updates – Alle Yammer smartphone en tablet Apps zijn ge-update. De verbeteringen zijn met name op het gebied van navigatie en bewerken. Ieder netwerk en groep heeft nu een eigen E-mail adres. Posten is daardoor nog gemakkelijker en kan nu ook uit SharePoint.
  • Office 365 nu in 141 markten – Office 365 heeft weer 17 nieuwe landen toegevoegd. Dus mocht je je ergens in het buitenland willen vestigen dan kan je nu in 141 landen slim online werken met Office 365.
  • Lync 2013 client update – De PC clients van Lync zijn vernieuwd. Je ziet nu een foto van degene waarmee je chat. Vergaderingen of sessies kunnen ook in 1080p HD video worden opgenomen. En voor de techneuten zijn er nu meer mogelijkheden om connectie problemen op te sporen.
  • SharePoint mobile nu heschikt voor touch – Het is vanaf nu mogelijk met mobiele versies van SharePoint te werken met touch. Daarmee bekijk en deel je nog makkelijker documenten met je team.
  • SharePoint Online delen verbeterd – Het delen van SharePoint documenten of sites is makkelijker geworden. Iedere lid van een site is nu in staat met een paar simpele klikken een document te delen met een externe.
  • Office 365 Admin App – Een Office 365 beheerder kan nu op zijn Windows Phone in een oogopslag zien wat de status is van zijn Office 365 omgeving. Andere platformen volgen de komende weken.
  • Message Encryption – Berichten binnen je Office 365 zijn al veilig. Met deze uitbreiding wordt het mogelijk externen een bericht te sturen dat volledig versleuteld is. Deze encrypted E-mail functie wordt binnenkort uitgerold.

De uitrol van deze nieuwe functies van Office 365 is gestart in november en geldt voor de zakelijke abonnementen van Office 365. Het kan enige tijd duren voordat alle vernieuwingen in jouw Office 365 omgeving beschikbaar zijn. Binnen een paar weken zou wereldwijd iedereen met de nieuwe updates moeten kunnen werken. Probeer het gewoon uit.

Meer weten over Office 365?

Ben je geïnteresseerd in de mogelijkheden van Office 365? Neem dan vrijblijvend contact met ons op of bel 030-6345403.